Van Pearl Harbor naar Kailua Kona - Reisverslag uit Captain Cook, Verenigde Staten van Bart Kok - WaarBenJij.nu Van Pearl Harbor naar Kailua Kona - Reisverslag uit Captain Cook, Verenigde Staten van Bart Kok - WaarBenJij.nu

Van Pearl Harbor naar Kailua Kona

Blijf op de hoogte en volg Bart

09 Mei 2014 | Verenigde Staten, Captain Cook

Mijn vorige verslag eindigde met dat ik een bezoek aan Pearl Harbor zou brengen. Na wederom vroeg wakker te zijn geworden begon de dag weer met hetzelfde ritueel koffie en een boterham halen bij de Starbucks en hiervan genieten aan het strand. Dit keer gelukkig geen rebelse mussen.
Eenmaal teruggekomen bij mijn hostel heb ik uitgezocht welke bus ik moest pakken. Er werd verteld dat bus 42 voor de deur van Arizona national park zou stoppen. De bushalte had ik snel gevonden. Terwijl ik zat te wachten begon een dakloze tegen mij te praten, ze vroeg wat ik ging doen. Toen ik vertelde dat ik naar Pearl Harbor ging vertelde ze over hoe indrukwekkend het was en over hoe de periode na de aanval was. Na dit leuke en leerzame gesprek kwam de bus aan. Pearl Harbor ligt voorbij het vliegveld dus ik had gerekend dat ik ongeveer +\- 45 minuten onderweg zou zijn. Dat bleek een verkeerde inschatting. De bussen in en rond Honolulu stoppen om de 5 meter ook als er niemand bij de bushalte staat of iemand uit moet. Na een uur begon ik te twijfelen of ik wel in de goede bus zat aangezien we er nog steeds niet waren. Toen ik naar de de buschauffeur liep gaf hij aan dat het nog 20 minuten zou duren. Pffffff gelukkig!!
Toen ik aankwam moest ik eerst mijn rugzak opbergen aangezien deze niet mee naar binnen mocht. Na dit gedaan te hebben kon ik naar binnen. Ik koos ervoor om een kastje met een koptelefoon te huren die mij van informatie voorzag. Op deze manier kon ik rustig rondlopen en kreeg dmv een nummer in te tikken zo nu en dan extra informatie via mijn koptelefoon. Er was uitgebreide informatie over wat er allemaal aan de aanval van Japan vooraf ging. De tijdsperiode die besproken werd was van 1919 tot aan 7 december 1941. Er werd beschreven hoe de relatie was net Japan en met de koloniën van de Europese landen. De Nederlanders waren hier uiteraard ook bij.

Bij het volgende museum werd er dieper ingegaan op waarom Japan Amerika aanviel. Japan was rond de jaren '30 bezig on zijn keizerrijk uit te breiden. Ze begonnen met oost China en breidde dit later uit met Frans Indië. Amerika en Groot Brittannië zagen zich vervolgens genoodzaakt diplomatieke maatregelen te nemen en bevroren de olievoorraad richting Japan. Amerika had in de tussentijd zijn vloot bij Pearl Harbor vergroot met meerdere gevechtsschepen. Japan en Amerika leefde deze periode op gespannen voet. Er zijn tot aan 6 december 1941 meerdere gesprekken geweest om de sancties jegens Japan op te heffen. In de tussentijd smeedde Japan een plan om de Amerikanen te verrassen en voorlopig uit te schakelen. Op deze manier kon Japan ongestoord door gaan om hun keizerrijk uit te breiden. Denk hierbij aan Nederlands Indië etc h
Het plan de Japanners was om met vliegtuigen de zeevloot uit te schakelen. Op 7 december was het dan zover ondanks dat de Amerikanen radar hadden en meerdere signalen had ontvangen werden ze door miscommunicatie toch verrast. Alle schepen lagen op een rij in Pearl Harbor. Japan ging met twee aanvalsgolven te werk. De eerste kwamen aan om 7.55 en de tweede vertrok 30 minuten later vertrok de tweede aanvalsgolf. Om 9.55 was Pearl Harbor en Oahu één grote ravage. De Japanner vlogen laag en lieten torpedo's los die de boten doorboorde en lieten ontploffen. De USS Oklahoma en de USS Arizona werden het hardst getroffen. De Oklahoma kapseisde en de Arizona ontplofte en heeft vervolgens nog 3 dagen staan nabranden. Ook de andere schepen waren er slecht aan toe maar konden nog gerepareerd of geborgen worden. De USS Arizona was er zou slecht aan toe dat niemand gered kon worden. Dit schip is uiteindelijk ook niet geborgen en is nu een monument.
Het hele verhaal van 1919 tot aan 1941 was erg indrukwekkend, ik liep af en toe met kippenvel rond. Ze hadden de bommen nog, verhalen van getuigen en natuurlijk het gezonken schip de USS Arizona. Het bezoek hieraan echt diepe diepe indruk op mij.

Eenmaal teruggekomen in het hostel heb ik met mijn hostel genoten geBBQ Anerican style. Erg lekker!!
Hierna moest ik mij gereed gaan maken voor mijn Island hop. Ik ben vroeg naar bed gegaan om zodoende mij te verslapen voor mijn vlucht.

Om 6.30 werd opgehaald voor mijn vlucht. Eenmaal op het vliegveld moest ik nog 1,5 wachten. Ik had daarbij niet aan airco gedacht tot mijn spijt en heb dus aardig zitten blauwbekken. De volgende keer maar een trui meenemen. De vlucht duurde totaal 42 minuten. Er was dus geen eens tijd om een tukkie te doen. Aangekomen op the Big Island was het alsof ik een totaal ander land was. Geen hoge gebouwen geen druk verkeer naar lava stenen, mooie bloemen en een meer eiland gevoel.
Terwijl ik dit zit te schrijven ben ik inmiddels op mijn hostel aangekomen en lopen de gekko's over mijn voeten. Ik heb verder nog niet veel gezien maar dat houden jullie te goed. Op de planning staat een dag duiken en een bezoek aan Volcano National Park.

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen boeien met een stukje wereldgeschiedenis, zo niet dan toch!
Mahalo voor het lezen!!

Aloha

  • 10 Mei 2014 - 10:13

    Syl En Eric:

    Hoi Bart,
    Interessant allemaal, hoor. Het meeste weet je uit de geschiedenisboeken, maar we geloven dat je kippevel krijgt wanneer je er met je neus bovenop staat.
    Ook leuke foto's

    . We zijn benieuwd naar het verslag van het prachtige eiland waar je nu zit.
    Bounty-stranden? Hoularokjes? Kom maar op met de jaloersmakende foto's.

    Groetjes,
    Syl en Eric
    Pootje van Mara en part-time Yoda

  • 10 Mei 2014 - 10:37

    Hildegard Wuijster:

    Leuk verslag. Zo leer je nog eens wat. Veel plezier met duiken morgen. Kus ma

  • 10 Mei 2014 - 10:45

    Sjef Kok:

    hi Bart, ja er over lezen is een ding, maar het in werkelijkheid zien moet inderdaad indrukwekkend zijn. het is je vakantie laat de tijd de tijd, kijk niet op je horloge en laat het je overkomen. relax! veel plezier en geniet er van. zie weer uit naar je volgende blog. aloha

  • 10 Mei 2014 - 10:55

    Koos:

    Bartje,
    Ik ben weer helemaal bij qua geschiedenis, wordt er nog gesurft ? Kiekjes van surfchicks van harte welkom ;-) hoularokjes uiteraard ook prima :-)
    Hoop dat het net zo mooi onder water is als boven water, duik ze !

    Ps het weer in nl is om te huilen....en dat doen de wolken ook de afgelopen dagen....nat, nat en nog eens nat so enjoy the sun !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Captain Cook

Bart

Actief sinds 30 April 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 4079

Voorgaande reizen:

30 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

06 Mei 2014 - 27 Mei 2014

Hawaii

Landen bezocht: