De ronde van het grote eiland - Reisverslag uit Wailuku, Verenigde Staten van Bart Kok - WaarBenJij.nu De ronde van het grote eiland - Reisverslag uit Wailuku, Verenigde Staten van Bart Kok - WaarBenJij.nu

De ronde van het grote eiland

Blijf op de hoogte en volg Bart

15 Mei 2014 | Verenigde Staten, Wailuku

11 mei was het eindelijk zo ver Habib en ik waren verlost van het Koreaanse regime van citroen zuurpruim park hostel :-$. We namen de auto en zijn na het vliegveld van de Kamehameha weg rechtsaf gegaan en kwamen bij een strand waar "lava tubes" zouden zijn. Het bleken gaten in de rotsen te zijn waar door de hoge golfslag het water omhoog spoot!! Dit was een erg leuk gezicht vooral wanneer mijn Duitse reisgenoot foto's staat te maken en hij water uit de tube over zich heen krijgt. Dit geeft een leuk beeld als je staat te filmen. Daarna zijn we de tip van de Amerikaan (uit het vorige verhaal) te gaan onderzoeken . Na een halfuur te hebben gereden parkeerden we de auto langs de weg en gaan we per voet verder. We klauteren onze weg over de lava stenen door een bosgebied met geiten richting het strand. Na een half uur gelopen te hebben besluit ik om lekker te gaan liggen op het zwarte kiezel strand. Na verveelt te raken van het uitzicht ;-P en de wetende dat voor de volgende activiteit op het programma staat zetten we de weg terug naar Kailua Kona in. Om 15.15 word ik verwacht om 2 duiken te gaan maken. Erg vervelend natuurlijk!!
Eenmaal aangekomen bij Jacks diving locker krijg ik alvast een hemelse douche als voorbereiding. Ik ben al nat voordat ik t zeewater heb aangeraakt. Om 16.30 varen we de zee op en varen we richting het noorden en gaan voor anker naast het vliegveld. Na een safety check kan ik water in: de eerste duik duurt 58 minuten en wordt voorzien van een schildpad, vier reuze Manta's, wat kleine visjes in allerlei kleuren en wat koraal. Daarna is het ff chillen op een schommelende boot en genieten van de zonsondergang.
Daarna is het tijd voor de show van de dag. Night dive met reuze Manta's om deze te lokken was er voor zonsondergang een bak met lampen onderwater gezet. Toen iedereen zijn instructies en een een zaklantaarn had gekregen konden we het water in.
Eenmaal op de bodem hebben we 60 minuten lang rond een een kampvuur van zaklantaarns gezeten en genoten van de show.
Hierna ben ik door Habib opgehaald bij de de duikschool en zijn zijn naar onze hostel gegaan; Koa Wood Hale. De sfeer was hier erg relax en bedden sliepen lekker.

De volgende morgen zijn we via de de noordkant van de Big Island naar het oosten gereden naar het plaatsje Hilo. Onderweg zijn we gestopt Kololu Valley voor een wandeling naar een zwart strand. De wandeling naar beneden verliep soepel. Eenmaal daar aangekomen was het het alsof je in een ansichtkaart aangekomen was. Rotsen, groen, uitzicht en een zee die overloopt in een rivier. Na wat foto's te hebben gemaakt en wat geschikt te hebben was het tijd om de reis voort te zetten. Na een goede workout waren we weer bij de auto en gingen verder naar het oosten. Onderweg zijn we nog even gestopt on foto's te maken van de koning van Hawaï. Koning Kamehameha (geen Dragon Ball Z). Er zijn Hawaï twee beelden van hem 1 in Honolulu en 1 op de Big Island.
Hierna kwam voor mij een must see event eraan! We moesten hiervoor de bergen van de Big Island cruisen richting de slapen vulkaan Mauna Kea (laatste uitbarsting 4000-6000 geleden). De hoogte van Mauna Kea is 4205 meter boven de zeespiegel. Van zijn laagste punt gemeten van zijn voet op de bodem van de Grote Oceaan zou het zelfs 10203 meter en is het daarmee de hoogste verg ter wereld.
Naarmate we er steeds meer in buurt kwamen werd het steeds frisser (gek?!). Eenmaal op het middelpunt aangekomen was er een informatiecentrum waar er vanaf 19.00 naar planeten en sterren gekeken kon worden. Er stonden grote telescopen klaar. Er was er 1 gericht op de maan, 1 op Jupiter, 1 op Saturnus en 1 op Mars. Toen de nacht steeds meer zijn inval had gedaan werden de sterren duidelijker. Een van de mensen vertelde de informatie erbij. Het zuidelijke kruis was 1 van de sterrenformaties die alleen in Hawaï en Zuid-Amerika te zien is. Verder de kleine en grote beer etc. Maar allemaal veel beter zichtbaar vanwege de hoogte en de zuivere lucht.
Het was erg mooi om te zien en leuk er ook enige uitleg bij te krijgen. Op FB kreeg ik van iemand het idee om astroTV te gaan presenteren (zie C. Rachmad) misschien een optie als ik terug kom. Veel slechter kan het immers niet!
Hierna werd de weg richting onze slaapplek ingezet. Onze bestemming Hilo aan de westkust van the Big Island. Dit was een zeer relaxe hostel waar we helaas maar 1 avond zijn gebleven.

De volgende morgen zijn we vertrokken naar de National Volcano Park. Ik kwam er helaas te laat achter on echte Lava te zien ik een trip had moeten boeken met de locals. Maar desalniettemin was het park al adembenemend zat. Het was alsof ik in Lord of de Rings zat. Eerst hebben we staan kijken (van een afstand) naar een nog actieve vulkaan. Op de foto's zie je de rookwolken. Het gehele gebied waar je op loopt en op rijdt is een grote lava/magma kamer. Wanneer de vulkaan uitbarst zal de lava tot aan de kust lopen en uiteindelijk doven in de Grote Oceaan.
Hierna zijn we een stuk verder gereden en zijn we via jungle Kilauea Iki krater in gelopen. Hier voelde ik mij de hobbit die zijn ring terug moest geven. De hele hike duurde totaal 2,5 uur. Eenmaal boven aangekomen zijn we nog even in de Thurston Lavatube (lavatunnel) geweest. Hierna was het tijd on terug te gaan naar mijn laatste slaapplek op de Big Island. Terug naar het altijd gezellige Koa Wood Hale!

De volgende morgen was het tijd om een nieuw eiland op te zoeken. Bestemming Maui Northshore hostel te Wailuku. Het eiland van de surfers, huwelijken en relaxe sfeer! Van al deze dingen is terwijl ik dit verslag zit te tikken niks gelogen. Het enige min puntje was dat het eiland bij aankomst in de staart van een typhoon zat en daardoor was het weer er lekker Hollands mach 4 qua regen. Maar ik zou geen Nederlander zijn als ik mijn jas (bedankt ome Jos) niet bij mij zou hebben.
Dit zorgde voor een hoop bekijks bij de locals om een Nederlander in zijn zwembroek, op slippers met zijn jas (oranje capuchon) rond te zien lopen in de regen.
De volgende dag stond Kihei op het programma. Na een korte reis met het openbaar vervoer, $4 voor 1 dag over het gehele eiland, kwam ik aan in Kihei. Ik ben gelijk op zoek gegaan naar een duikcentrum om een duikdag te bestellen. Na even zoeken (en Google maps) kwam ik aan bij de shop. Planning 2 duiken, 1 bij Molokini een krater in de zee (zie YouTube) en 1 duik bestemming onbekend. Ze vertelde mij bij de shop dat ze vandaag dolfijnen hadden gezien dus fingers crossed dat ze er zaterdag ook nog zijn!!

Mahalo voor de reacties!! Enjoy

Aloha a hui hou kakou

  • 16 Mei 2014 - 10:50

    Syl En Eric:

    Hoi Bart,

    Het ziet en hoort er weer geweldig uit. Volgens ons heb je echt je droomvakantie. Water, bergen en sterren. Alles komt aan bod. Fantastisch. En ook gezellig om e.e.a. met Habib mee te maken.
    Maar de tijd gaat snel he? Je bent al weer anderhalve week onderweg. Wij gaan nu Yodaatje ophalen en onze eigen 'berg' (park) beklimmen.
    Tot horens, veel plezier en uitkijken.
    Knuf en pootjes,
    Syl, Eric, Maraatje en (part-time) Yodaatje

  • 16 Mei 2014 - 12:41

    Miranda:

    JALOERSSSSSS!!!!
    Ziet er allemaal schitterend uit sjonnie!
    Geniet ervan!
    xxxxx

  • 16 Mei 2014 - 13:32

    Monique:

    Wat een topvakantie! Gave foto's allemaal weer. Blijf genieten! Greets van je neefjes x

  • 16 Mei 2014 - 17:15

    Hildegard Wuijster:

    Geweldig verhaal en wat een mooie foto's vooral die met dat spuitende water super! Geniet er maar van Jammer genoeg ben je al op de helft. Veel plezier met duiken morgen

  • 16 Mei 2014 - 18:06

    Jeroen:

    Bij bij Molokini krater zijn Witte Haaien gezien (filmpjes Youtube). Ik zal voor je duimen dat je er een ziet. Zou wel ultiem vet zijn!!!

    Veel succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Wailuku

Bart

Actief sinds 30 April 2014
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 4072

Voorgaande reizen:

30 April 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

06 Mei 2014 - 27 Mei 2014

Hawaii

Landen bezocht: